قوانین استفاده از نام تجاری

در این مقاله قصد داریم تا متقاضیان را بیشتر با قوانین استفاده از نام تجاری ، حق و حقوقی که پس از ثبت برند تجاری به صاحب آن تعلق می گیرد ، جعل و سوء استفاده از نام تجاری و موارد مربوط به آن بپردازیم .
چنانچه جهت آگاهی کامل از جعل و سوء استفاده از نام تجاری ، ثبت علائم تجاری و کلیه امور وابسته به آن از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان متخصص و مجرب ثبت ونک در تماس باشید .

راهنمای قوانین استفاده از نام تجاری

امروزه استفاده از نام تجاری کمک شایانی به صاحبین مشاغل می کند به گونه ای که اهمیت دادن به ماندگاری نام تجاری در ذهن مشتریان و تبلیغات با بازدهی بالا بسیار مورد توجه قرار گرفته است .
متفاوت بودن و وجه تمایز در کسب و کار ، اصلی بسیار مهم است و باعث موفقیت شما در مقابل سایرین و رقبا می شود .

به همین دلیل ثبت و استفاده از نام تجاری مورد توجه بسیاری است چرا که ثبت برند و استفاده از نام تجاری به عنوان طرح و نشانه ای برای نشان دادن محصولات و خدمات شما است .

قوانین استفاده از نام تجاری

پس باید توجه داشته باشید که از نام ها و لوگو های غیر مرتبط با گستره فعالیتی تان استفاده ننمایید .

یک علامت تجاری پس از طی مراحل مربوطه ، رعایت موارد و ضوابط قانونی و در آخر ثبت آن انحصاری می شود و استفاده از آن منحصر به مالک یا مالکین علامت تجاری می شود .

هر شخصی به غیر از مالک علامت تجاری ( برند ) اعم از حقیقی و حقوقی حق استفاده و بهره مندی از برند ثبت شده به نام فرد دیگری را ندارد مگر آن که این امتیاز را از صاحب علامت اجاره کند و یا با اجازه وی و به صورت رسمی و قانونی صورت گرفته باشد .

در غیر این صورت ، اگر اشخاص قصد جعل آن را داشته باشند و یا به هر طریقی حقوق و منافع صاحبین علامت تجاری به خطر افتد و آنان را متحمل ضرر کند ، مرتکب جرم شده و مطابق قانون با آن ها برخورد خواهد شد .
لازم به ذکر است رسیدگی به این گونه دعاوی که مرتبط با نام شرکت تجاری است در دادگاه عمومی تهران مورد بررسی قرار می گیرد .

جعل و سوء استفاده از نام تجاری

چنانچه بر حسب موارد مندرج در قانون مجازات اسلامی ، هر شخصی علامت تجاری ، مهر و … اشخاص حقیقی و حقوقی را که مطابق با قانون تشکیل شده اند را جعل کند ، علاوه بر آن که ملزم به پرداخت زیان و خسارت های وارده به شخص است ، از سه ماه تا دو سال حبس برای وی به دنبال خواهد داشت .

بنابر این هر گونه سوء استفاده از نام تجاری ، جعل آن در صورتی که بر این امر آگاه باشد و با این حال این کار را انجام دهد یا از روی نا آگاهی ، چنانچه خود از آن استفاده کند و یا موجب استفاده دیگران از آن باشد جرم تلقی می شود .

ثبت برند تجاری

بر اساس ماده 61 قانون ، در ثبت اختراع ، ثبت علامت تجاری هر گونه استفاده از نام تجاری توسط اشخاص ثالث چه نام تجاری باشد و چه علامت جمعی ، در صورتی که باعث فریب عموم و به اشتباه افتادن دیگران گردد ، جرم شناخته می شود .

شخص مذکور علاوه بر جبران خسارت ، باید جزای نقدی از ده تا پنجاه میلیون ریال و یا حبس از 91 روز تا 6 ماه که ممکن است هر دوی این موارد با یکدیگر نیز باشد.

منظور از نام تجاری ، علامت جمعی چیست

نام تجاری ، علامت جمعی و علامت با یک دیگر متفاوت هستند و پیش از ثبت و استفاده از نام تجاری باید با تمامی آن ها به طور کامل آشنایی پیدا کرد تا بتوانید بهترین مورد متناسب با فعالیت خود را انتخاب نمایید چنانچه در تعریف از قانون این موارد عبارتند از :

  • علامت : هر نشان قابل رویتی که نشانگر وجوه تمایز محصول یا خدمت اشخاص حقیقی و حقوقی باشید به عنوان علامت به حساب می آید .
  • علامت تجاری : در حالی که هر نشان قابل رویتی که در اظهارنامه ثبت معرفی گردد و بتواند هر گونه ویژگی و خصوصیت که خدمت یا محصول شخص را نشان دهد ، در صورتی که آن را از سایرین متمایز سازد علامت جمعی تلقی می شود .
  • نام تجاری : مشخص کننده یک شخصیت حقیقی یا حقوقی است .

مزایا استفاده از نام تجاری

  • حق استفاده انحصاری از نام تجاری فقط برای کسانی است که برند خود را به ثبت رسانده اند در غیر این صورت نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از برند خود جلوگیری کنند .
  • جلوگیری از تقلید و تقلب سایرین از محصول شما
  • استفاده از علامت تجاری سبب می شود مشتریان کالا و خدمت شما را از سایر رقبا بشناسند و تفکیک کنند .
  • از جمله دیگر مواردی است که می تواند در اخذ وام و تسهیلات دولتی تاثیر مثبت داشته باشد .
  • پس از ثبت در صورت ارزش پیدا کردن امکان فروش و یا اجاره دادن آن به دیگران وجود دارد .
  • از مهمترین ابزار ها در بازاریابی و توسعه کسب و کار است .
  • راهنمای ثبت علامت تجاری

مهمترین شرایط ثبت علامت تجاری

بنابر این برای استفاده از علامت تجاری باید ابتدا آنرا به طور رسمی و قانونی به ثبت برسانیم .
ثبت نام تجاری دارای شرایط و قواعد متعددی است که باید رعایت گردد تا به ثبت برسد ، چنانچه در این قسمت قصد داریم بیشتر درباره آن توضیح دهیم .
این ضوابط عبارتند از :

  • عناوین و اسامی شناخته شده غیر قابل ثبت هستند .
  • اسامی عام قابل ثبت نیستند و حتما باید در کنار اسامی خاص به کار گرفته شود .
  • شباهت بیش از 50 درصد علامت تجاری درخواستی در مقایسه با سایر برند های ثبت شده ، احتمال به ثبت رسیدن علامت را به حداقل می رساند .
  • پرچم کشور های منع شده و پرچم ایران قابل ثبت نیست .
  • به کار گرفتن کلماتی من جمله شاهد و ایثارگر که مربوطه به ارگان های خاصی است ، غیر قابل ثبت می باشد .

مشاوره موارد استفاده از نام تجاری

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ثبت برند تجاری ، ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت و هزینه ثبت آنها ، میتوانید با شماره 02183320 تماس حاصل فرمایید و یا فرم استعلام ثبتی را پر نمایید تا مشاوران ثبت ونک در اسرع وقت با شما تماس حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =