اخذ کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی یا دریافت شماره اقتصادی پس از پیمودن قوانین تنظیم شده اداره‌ی دارایی در مرکز استان‌ها و شهرستان‌ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی، انجام می‌شود. داشتن کد اقتصادی برای هر شرکتی اجباری و ضروری است، زیرا نحوه‌ی عملکرد یک شرکت نظیر ارائه خدمات، خرید و فروش و … که در فاکتورها و قراردادهای شرکت ثبت می‌شود، توسط این کد مشخص می‌گردد.

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی یک عدد 12 رقمی است که از سوی سازمان امور مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کسب و کار تجاری هستند، صادر می‌شود.
این کد در سازمان امور مالیاتی برای احراز هویت اشخاص حقوقی و حقیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا باید کد اقتصادی داشته باشیم؟

  • دریافت کارت بازرگانی
  • شرکت در مزایده‌ها
  • صدور فاکتور
  • باز کردن حساب در بانک
  • شرکت در مناقصات
  • بستن قرارداد با شرکتهای دولتی

اخذ کد اقتصادی برای چه کسانی ضروری است؟‌

دریافت شماره اقتصادی همراه با ثبت شرکت و اخذ کارت بازرگانی برای افرادی که مشغول فعالیت‌های اقتصادی و تجاری هستند، اجباری می‌باشد.
شرکت‌ها برای عقد قرارداد با موسسات دولتی، شرکت در مناقصات و مزایده‌ها، افتتاح حساب بانکی و دریافت کارت بازرگانی نیازمند دریافت کد اقتصادی می‌باشند.
تمامی اشخاص حقوقی و حقوقی که در زمینه‌ی تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالاها و امور خدماتی فعالیت دارند.

مزایای اخذ کد اقتصادی

  • بررسی راحت‌تر دفاتر قانونی، صورتحساب‌ها و فاکتورهای صادر شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور
  • کسب مجوز برای فعالیت‌های تجارتی و پرداخت حقوق دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابت‌ها و تلاش‌های ناسالم
  • با توجه به مصوبه اخیر مجلس، در صورت اخذ کد اقتصادی شرکت‌ها می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی ارائه شده در ماده 105 قانون سازمان مالیاتی کشور بهره‌مند شود.

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی

برای اخذ کد اقتصادی باید 2 ماه پس از ثبت شرکت و دریافت کارت بازرگانی همراه با وکالت‌نامه و معرفی‌نامه به اداره‌ی دارای محل فعالیت خود مراجعه کرده و جهت گرفتن کد اقتصادی و تعیین حوزه مالیتی خود اقدام نمایید. مدارک لازم برای دریافت شماره اقتصادی برای افراد حقیقی و حقوقی به شرح زیر است:

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  1. مدارک شناسایی
  2. فرم اداری مربوط به مشخصات متقاضی
  3. درخواست کتبی مبنی بر اخذ کد اقتصادی
  4. تصویر پروانه کسب
  5. گواهی پرداخت هزینه صدور کد نزد شعب بانک ملی
  6. سه قطعه عکس پرسنلی ۲ در ۳
  7. چنانچه متقاضی قبلاً کارت اقتصادی داشته ملزم به ارائه تصویر آن یا فیش کامپیوتری نیز هست.

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  1. دریافت و تکمیل دفترچه خدمات اداره‌ی دارایی
  2. دریافت فرم‌های مربوطه و تکمیل آنها (واحد ثبت و شناسایی اداره‌ی دارایی)
  3. کپی شناسنامه و کپی کارت ملی همه‌ی اعضای هیئت مدیره
  4. آگهی تأسیس شرکت و تغییرات ثبتی در دو نسخه
  5. کپی اساسنامه‌ی شرکت
  6. کپی اظهارنامه یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‌های غیر سهامی
  7. کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن
  8. کپی پروانه‌ی بهره‌برداری یا مجوز تأسیس در صورت موجود بودن
  9. کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تأسیس قید گردیده در صورت استیجاری بودن کپی قرارداد اجاره که به تأیید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد.
  10. نامه‌ی شروع یا عدم شروع به فعالیت و کپی آن بعد از ثبت دبیرخانهچ
  11. پرداخت مالیات حق تمبر به اداره‌ی دارایی
  12. سایر مدارک درخواست

تفاوت کارت اقتصادی حقیقی و حقوقی

کارت اقتصادی اشخاص حقیقی شامل عکس ۳*۲ مؤدی، نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی، نشانی محل فعالیت تجاری و کد حوزه‌ی مالیاتی مؤدی می‌باشد.

کارت اقتصادی اشخاص حقوقی، فاقد عکس می‌باشد . نوع شخص حقوقی در این کارت ذکر شده است. همچنین از طریق هماهنگی با خدمات کامپیوتری صدور کارت اشخاص حقوقی به صورت لیزری انجام می‌شود.

روند ثبت نام اخذ کد اقتصادی

برای دریافت شماره اقتصادی، پس از ثبت شرکت دو ماه فرصت دارید برای دریافت شناسه اقتصادی خود اقدام نمایید. روند ثبت نام به صورت زیر می‌باشد:

مراحل پیش ثبت نام

  1. اولین مرحله مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور و انجام پیش ثبت‌نام در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی می‌باشد.
  2. بعد وارد کردن اطلاعات اولیه، 7 روز برای تایید اطلاعات خود فرصت دارید. دقت داشته باشید اگر در بازه زمانی 7 روز برای تایید اطلاعات خود اقدام نکنید، پرونده شما به صورت اتوماتیک حذف می‌شود.
  3. در صورت عدم تکمیل مدارک، باید اظهارنامه خود را ارائه نمایید.
صحت‌سنجی اطلاعات

با استعلام گرفتن از منابع مختلف سازمانی، اطلاعات شما بررسی می‌شود. در صورت کشف مغایرت موضوع توسط پیامک به شما اطلاع داده می‌شود. دریافت پیامک به این معناست که باید مجددا به مرحله پیش ثبت نام بروید و مراحل را مجددا انجام نمایید.

ایجاد و ارسال اطلاعات کاربری برای اخذ کد اقتصادی

با عبور از مرحله صحت‌سنجی اطلاعات و تایید کامل اطلاعات، نام کاربری و رمز عبور اختصاصی شما ایجاد شده و از طریق پیامک ارسال می‌شود. توجه داشته باشید این اطلاعات محرمانه می‌باشد و مسئولیت هر گونه سوءاستفاده از آن برعهده شما می‌باشد.

ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی

پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه ثبت نام شوید و اطلاعات مرتبط با بنگاه اقتصادی خود را تکمیل نمایید. در این مرحله می‌توانید اطلاعات پایه را هم ویرایش نمایید. در پایان پس از وارد کردن تمام اطلاعات خواسته شده، موارد وارد شده را تایید نمایید.

صحت سنجی میدانی

در مرحله صحت‌سنجی میدانی ،اطلاعات شما در واحدهای میدانی سازمان امور مالیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت مغایرت برای شما پیامکی جهت اصلاح موارد مورد نظر ارسال می‌گردد. پس از تایید کامل اطلاعات، ثبت نام شما کامل شده و به صورت الکترونیکی قادر خواهید بود برای سازمان اظهارنامه ارسال کنید.

هزینه اخذ کد اقتصادی

پروسه اخذ کد اقتصادی و کلیه امور مالیاتی با توجه به اعلام سازمان امور مالیاتی کشور رایگان می‌باشد و از شخص حقیقی یا حقوقی برای ثبت نام و دریافت کد اقتصادی وجهی دریافت نمی‌شود.

در صورتی که ثبت نام برای دریافت کد اقتصادی خود را به موسسات ثبت شرکت بسپارید لازم است مبلغی را به موسسه جهت انجام عبور ثبتی پرداخت نمایید. کارشناسان و مشاورین موسسه ثبت شرکت ونک مراحل اخذ کد اقتصادی را برای شما شرح می‌نمایند، تنها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و هزینه گرفتن کد اقتصادی ، میتوانید با شماره 02188620462 الی 5 تماس حاصل فرمایید و یا فرم ثبت استعلام  را پر نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس حاصل شود.