ثبت برند تجاری عنصر اصلی معرفی کالا یا خدمات شما می‌باشد و باید منحصر به فرد باشد.
به میزانی که علامت تجاری شما مبتکرانه و خلاقانه‌تر باشد، خریدار و مشتری را بیشتر به خود جذب می‌کند.

یکی از قدیمی‌ترین تعاریف علائم تجاری که در سال 1960 توسط انجمن بازاریابی آمریکا ارائه شد، عبارت است از:
“برند تجاری، یک اسم، علامت، نماد یا طرح یا ترکیبی از آن‌ها به منظور شناسایی کالاها و خدمات ارائه شده توسط یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن آنها محصولات رقبا می‌باشد.”
این تعریف بر اهمیت برند و علامت‌های بکار رفته در یک برند تجاری به عنوان مبنایی برای تمایز آن مارک تجاری از سایر برندها تاکید دارد.

ثبت برند تجاری

مزایای ثبت برند تجاری

  1. ثبت برند تجاری به نحوی حق استفاده از محصول را به شرکت یا واحد خدماتی شما محدود می‌کند.
  2. ثبت برند موجب حفظ و تلاش برای بهبود کیفیت محصول می‌گردد.
  3. ثبت برند برای دریافت تسهیلات مالی و وام مفید می‌باشد.
  4. با ثبت برند تجاری سرمایه‌گذاران اعم از حقیقی یا حقوقی برای همکای با شرکت شما بیشتر راغب هستند.
  5. ثبت نام تجاری موجب افزایش فروش خدمات یا کالای شما می‌شود و تاثیر زیادی بر سود شما خواهد داشت.
  6. یک لوگو تجاری زیبا و معتبر موجب ماندگاری بیشتر شما در ذهن مشتریان‌تان شده و درنتیجه فروش شما را افزایش می‌دهد.
  7. برند تجاری معتبر باعث ایجاد اعتماد در ذهن مشتری و مردم عادی می‌شود.
  8. با ثبت برند تجاری معتبر می‌توانید در شهرهای مختلف شعب زیادی تاسیس کنید و برای ایجاد نمایندکی متقاضیان زیادی داشته باشید.
  9. با داشتن سند ثبت نشان تجاری دیگر هیچ شخصی نمی‌تواند از نام شما کپی‌برداری کند.
  10. سند ثبت نام تجاری موجب تمایز شما از رقبا و انحصاری شدن کالا و خدمات شما می‌گردد.

ضرورت داشت نشان تجاری برای کسب و کار چیست؟

ثبت برند تجاری از کپی‌برداری و سوءاستفاده احتمالی از شهرت و اعتبار شما جلوگیری می‌کند.
برند شما همانند یک ویترین زیباست و تاثیر به سزایی در جذب مشتریان خواهد داشت.
با داشتن یک برند به یادماندنی و زیبا تعداد زیادی از بازدیدکنندگان تبلیغات شما به مشتری همیشگی‌تان تبدیل خواهند شد.
همچنین بازدهی تبلیغات‌تان نیز افزایش خواهد یافت.

ثبت علامت تجاری

مراحل ثبت برند تجاری

برای ثبت نشان تجاری یا لوگو نیاز به پیمودن شش گام اصلی دارید:

  • انتخاب نام برند و علامت تجاری
  • استعلام ثبت برند
  • تکمیل مدارک برند
  • ثبت اظهارنامه علامت تجاری
  • پرداخت هزینه
  • شروع فعالیت وکیل

انتخاب نام برند و علامت تجاری

اولین گام انتخاب نام منحصر به فرد می‌باشد.
باید نامی انتخاب کنید که بتوانید با آن سالها فعالیت کرده و بین مشتریان و رقبا معروف شوید.
بنابراین نامی انتخاب کنید که :

  1. از بین نام‌هایی که محدودیت ثبت نام دارند نباشند (نظیر نام‌هایی که محدودیت دارند، عام هستند ویا خلاف قوانین اسلامی و عمومی هستند)
  2. قبلا ثبت نشده باشند.

استعلام ثبت برند

قبل از ثبت لوگو یا نشان تجاری خود باید بررسی کنید که آیا برندی که انتخاب می‌کنید قبلا ثبت شده یا خیر؟
در صورتیکه قبلا نامی قبلا در حوزه فعالیت شما ثبت شده بود، دیگر نمی‌توانید آن نام را ثبت کنید.
بنابراین لازم است پیش از اقدام برای ثبت نام‌های موجود را استعلام بگیرید.
با این کار احتمال رد شدن برند شما به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

تکمیل مدارک برند

پس از انتخاب نشان تجاری و استعلام از احتمال ثبت، باید مدارک لازم شامل موارد زیر را تکمیل نمایید:

مدارک لازم برای ثبت برند شخصی (حقیقی )
  • تصویر مدارک شناسایی فرد متقاضی ( شناسنامه و کارت ملی)
  • گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی
  • ارائه مجوز فعالیت در حوزه مورد نظر ( جواز کسب یا جواز تاسیس یا ای نماد یا هر پروانه فعالیت معتبر )
  • کارت بازرگانی ( در صورتی که برند لاتین باشد )
مدارک لازم برای ثبت برند شرکتی (حقوقی)
  • تصویر مدارک شناسایی مدیرعامل ( شناسنامه و کارت ملی)
  • ارائه آگهی تاسیس شرکت ( حوزه فعالیت برند باید در موضوع فعالیت شرکت قید شده باشد )
  • کارت بازرگانی ( در صورتی که برند لاتین باشد )
  •  در صورتی که وکیل و نماینده رسمی شرکت، کار ثبت علامت تجاری را انجام می دهد، می بایست مدارک نماینده قانونی نیز تهیه و ارائه گردد.

ثبت اظهارنامه علامت تجاری

پس از تکمیل مدارک و تایید حساب کاربری گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی دریافت نمایید.
پس از انجام فرایند ثبت اظهارنامه ثبت برند در سایت و بارگذاری مدارک و تصویر لوگو در سایت باید حداقل 15 روز منتظر باشید تا نتایج بررسی کارشناسان برای شما اعلام گردد.

پرداخت هزینه ثبت علامت

پس از تایید نام تجاری لازم است هزینه‌های اداری را پرداخت نمایید.

شروع فعالیت وکیل

در این مرحله وکیل فعالیت خود برای ثبت برند تجاری را آغاز می‌نماید.

ثبت نشان تجاری
ویژگی های برند خوب چیست؟
  • برندی تجاری خوب و قابل اعتماد است که متمایز از سایر برندها بوده و نسبت به آنها برتری داشته باشد.
  • برند خوب باید بتواند برای شما سرمایه ایجاد کند نه اینکه تنها مستلزم صرف هزینه از جانب شما باشد.
  • مهم است که در میان پرسنل، فرهنگ با ارزش بودن برند تجاری‌تان رواج داده شود.
  • برند خوب باید قادر باشد احساسات مشریان را به دلیل همراهی با برند شما برانگیخته کند.
  • برند خوب باید بتواند به خواسته مشتریان ارزش دهد و به ارزش‌ها پایبند بماند.
هزینه‌های ثبت برند تجاری

ثبت برند وابسته به هزینه‌های متغیری می‌باشد که می‌تواند هزینه ثبت را در بازه قیمتی پر نوسانی قرار دهد.
هزینه‌های کلی ثبت برند با توجه به مواردی نظیر

  • قیمت چند نوبت آگهی
  • هزینه های بررسی
  • هزینه وکیل و یا مابالتفاوت هزینه‌ها جهت ثبت در تمام یا بخشی از طبقات مختلف

البته موارد فوق با این فرض است که کلیه مدارک لازم برای ثبت برند را آماده کرده باشید.
برای نمونه برای ثبت برند مغازه باید جواز کسب‌تان را ارائه نمایید.

از آنجایی که هزینه‌های ثبت نام تجاری برای شخص یا شرکت می‌تواند متفاوت باشد، شما عزیزان می‌توانید برای هزینه دقیق ثبت برند خود با کارشناسان ثبت ونک در تماس باشید.
ما پس از بررسی مدارک شما هزینه‌ها را محاسبه کرده و به شما اطلاع می‌نماییم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ثبت برند تجاری میتوانید با شماره 02188888849 تماس حاصل فرمایید و یا فرم ثبت استعلام برند تجاری را پر نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس حاصل شود.

همچنین میتوانید اخبار و آموزش های مارا در اینستاگرام ثبت ونک دنبال نمایید.