اطلاعات کامل درباره ثبت برند

ثبت برند

قبل از اینکه به موضوع ثبت برند برسیم باید گفت که هدف اصلی از ثبت علامت برای جلوگیری از تقلب و تقلید از کالا های تولیدی شرکت یا موسسه ای بوده و آشنایی و ارائه بیشتر خدمات و کالا برای مشتریان است.
شرکت ها و اشخاص می توانند علامت تجاری و لوگو خود را انحصاری سازی بکنند که در این خصوص لازم است تا برند شرکت یا موسسه خود را در سامانه اداره مالکیت معنوی کشور ثبت کرده باشند.

لازم به ذکر است که ثبت برند تجاری تنها برای کالا و خدمات خاصی اجباری می باشد و دیگر شرکت و موسسات که کالا ها و خدمات خود را به فروش می رسانند هیچ اجباری برای ثبت نشان خود ندارند.
در ادامه با ما همراه باشید تا با کسب اطلاعات در مورد ثبت برند، با چگونگی مراحل و مدارکی که برای ثبت آن نیاز است آشنا بشوید.

ثبت برند تجاری

ثبت برند چیست؟

برند یا نشان تجاری، علامتی برای متمایز ساخت کالا یا خدمات خود نسبت به سایر کالاها و خدمات برای بازار هدف (مشتریان) است.
برند یا علامت تجاری می تواند دارای یک تصویر، عدد و رقم، نشان، عبارت، کلمه، صدا، مهر و موارد مشابه باشد.

داشتن برند نقش بسزایی در شناخته شدن بیشتر و فروش بیشتر کالا و خدمات دارد به طور مثال با شنیدن نام شرکت خارجی مثل اپل، تصویر و موضوعات خاصی را در ذهن به وجود می آید، این موضوعات خواه خوب باشد یا بد بر روی فروش کالا یا خدمات تاثیر گذار است.

مزایای ثبت برند

باید این موضوع هم باید اشاره کرد که دلایل بسیاری برای ثبت برند وجود دارد، مهم ترین مزایا و کاربردهایی که باعث می شود تا افراد و شرکت ها اقدام به ثبت علامت و یا تجارتی برای کالا و خدمات خود بکنند به شرح زیر می باشد:

  • تشخیص بهتر کالا و خدمات
  • متمایز شدن کالا و یا خدمات از دیگران برای مشتریان
  • بهره گیری از ابزار بازاریابی و ایجاد وجهه و شهرت شرکت یا موسسه
  • کسب درآمد از طریق دادن حق امتیاز به افراد یا شرکت ها برای استفاده از نام برند
  • برای کسب موافقت های اعطای نمایندگی به آن نیاز است
  • شرکت با آن دارای ارزش و اعتبار می شود
  • تلاش بیشتر برای حفظ اعتبار شرکت
  • امکان دریافت وام راحت تر

مراحل ثبت برند

در خصوص ثبت برند ابتدا باید دانست که برند یا علامت تجاری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که زیر مجموعه قوه قضاییه است، ثبت می شود. و دیگر اینکه تمامی مراحل ثبت علائم تجاری به صورت اینترنتی در سایت مرکز مالکیت معنوی به نشانی iripo.ssaa.ir صورت می گیرد.
مراحل کلی ثبت برند در سه گام انجام می شود، این گام ها و مراحل به ترتیب به شرح زیر می باشد:

  • مرحله اول: در اولین گام باید وارد سامانه امور مالکیت معنوی کشور شده و با ثبت نام در سایت، اظهارنامه الکتریکی خود را به ثبت برسانید.
  • مرحله دو: سپس باید مشخص کنید که برندتان برای شخصی حقیقی با حقوقی است یا خیر.
  • مرحله سوم: در آخر کالاها و خدمات مرتبط با برندتان را مشخص کنید و وجه درخواستی را برای ثبت مالکیت برندتان را پرداخت کرده و منتظر جواب کارشناسان اداره مالکیت سازمان مالکیت معنوی کشور باشید.

ثبت نشان تجاری

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند در سامانه، بر حسب حقوقی یا حقیقی بودن دارای تفاوت هایی است، مدارک مورد نیاز برای شخص حقیقی با  حقوقی به ترتیب به شرح زیر می باشد:

شخص حقیقی:

  • فتوکپی از اصل شناسنامه و کارت ملی شخص حقیقی درخواست دهنده
  • فتوکپی از کارت بازرگانی شخص
  • فتوکپی از مجوز فعالیت شخص
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت شخص درخواست دهنده

​شخص حقوقی: 

  • فتوکپی از اصل شناسنامه و کارت ملی تمام اعضای شرکت مانند مدیران، کارکنان، سهامداران یا شرکا و تمام کسانی که حق امضا دارند
  • فتوکپی از کارت بازرگانی شرکت در صورتی که برند انتخابی به زبان لاتین است
  • فتوکپی از مجوز فعالیت شرکت
  • فتوکپی از روزنامه اصلی ثبت شرکت
  • فتوکپی از روزنامه آخرین تغییرات شرکت
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت تمامی اشخاصی که در شرکت فعالیت داشته و یا سهمی دارند

مدت زمان ثبت برند

مدت زمان ثبت توسط کارشناسان سازمان مالکیت معنوی کشور حداقل 2 ماه طول می کشد. در طی 30 روز اول تقاضای اظهارنامه توسط کارشناسان بررسی شده و پرونده و روزنامه رسمی چاپ و تشکیل می شود، 30 روز دیگر نیز زمان برای اعتراض به پرونده و مراجعه حضوری برای دریافت سند مالکیت صرف می شود.

هزینه ثبت برند

هزینه ثبت نام اولیه برند بر اساس تعداد طبقات متغیر است و نمی توان به صورت دقیق عددی را بیان کرد اما به طور حدودی میشه گفت 1 میلیون تومان برای ثبت اظهارنامه در سایت، چاپ روزنامه اول و دوم به همراه حق الثبت برنامه هزینه باید کرد. که البته این هزینه مبرا از هزینه ی گرفتن وکیل و واگذاری کارهای ثبت علامت به یک موسسه دیگر می باشد.

ثبت علامت تجاری

سوالات متداول در خصوص ثبت برند

برای ثبت برند کجا باید رفت؟
تمامی مراحل ثبت به جز مرحله نهایی آن، به صورت آنلاین و از طریق سامانه ثبت علائم تجاری اداره مالکیت معنوی کشور انجام می شود.

آیا برند مانند شرکت نیاز به پرداخت مالیات دارد؟
خیر، برند هیچ حق پرداخت مالیاتی را برای شخص حقیقی یا حقوقی به وجود نمی آورد.

اعتبار برندهایی که ثبت می شوند چه مدت است؟
برندی ثبتی تا 10 سال اعتبار دارد که پس از این 10 سال، به شخص حقیقی یا حقوقی 6 ماه دیگر تیز مهلت داده می شود تا نسبت به تمدید 10 سال دیگر برند خود اقدام بکند.

آیا جهت ثبت علائم تجاری، داشتن شرکت الزامی می باشد؟
خیر، همانطور که پیشتر گفته شد ثبت برند به دو صورت شخصی (حقوقی) و یا شرکتی (حقیقی) انجام می شود.

آیا می توان همراه با ثبت اسم، شکل خاصی را نیز ثبت کرد؟
بله، ثبت نام تجاری در کنار لوگو یا شکلی امکان پذیر است.

آیا نام تجاری تنها باید فارسی باشد؟
خیر، نام تجاری می تواند به هر زبانی باشد.

آیا می شود از نام تجاری استعلام گرفت؟
بله، برای اطمینان داشتن و جلوگیری از ثبت علامت یکسان و مشابه، می توان به سامانه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور مراجعه کرده و از تمامی 45 طبقه کاری تمام برندهای کشور اطلاع یافت.

مشاوره رایگان در زمینه ثبت نشان و نام تجاری

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ثبت علامت تجاری و همچنین در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند تجاری ، ثبت تغییرات شرکت ، میتوانید با شماره 02188888849 تماس حاصل فرمایید.

ثبت شرکت ونک

همچنین میتوانید مقالات بیشتر را در سایت سامانه ثبت شرکت نیک دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره ثبتی

جهت مشاوره ثبتی میتوانید با شماره 02188888849 تماس حاصل فرمایید یا فرم استعلام را پر نموده تا در اسرع وقت مشاورین ما با شما تماس بگیرند. همچنین شما میتوانید در واتس اپ هم با مشاورین ما در تماس باشید.